Beste ouders
Na veel geduld (technische problemen) ben ik eindelijk met de klasblog kunnen starten.
Regelmatig zullen juf Anneleen en ik foto's van onze activiteiten publiceren.
Voor de herfstvakantie kwamen volgende thema's aan bod:
- ik zie mijn vrienden weer (2 weken)
hoofddoelen: zich emotioneel goed voelen, taal: ervaringen verwoorden, visuele boodschappen
interpreteren en er gepast op reageren, zich als persoon present stellen, samenwerken, regels en
afspraken naleven en waarderen
- mijn zintuigen (ruiken, tasten)
hoofddoelen: intens voelen, intens ruiken, intensief gebruik maken van alle zintuigen
(dat houdt hier in: geconcentreerd betasten, ruiken)- het ziekenhuis
hoofddoelen: uitkijken en opkijken naar mensen die goed doen, kleinere en minder duidelijk
beleefde lichaamsdelen (navel, schouders, nagels ...) aanvoelen, kennismaken met sociale kennis
door actief ervaringen op te doen
- kermis in ons dorp
hoofddoelen: afstand als spelidee en regel in het spel integreren (bijvoorbeeld van op een afstand
kunnen mikken), bereid zijn om bij het kiezen rekening te houden met beperkende regels of
afspraken en om waar nodig de eigen voorkeur uit te stellen of opzij te zetten, op voorhand
voorspellen wat leuk of niet leuk is aan een activiteit en wat er fout kan lopen of makkelijk fout zal
gaan, hoeveelheden vergelijken en ordenen, tellen tot 10 om een aantal te bepalen (resultatief
tellen)
- herfst (vruchten, dieren)
hoofddoelen: sorteren rekening houdend met één minder opvallend gemeenschappelijk kenmerk, de
aanwezigheid van planten en dieren in de omgeving als aangenaam ervaren, de natuur
nauwkeuriger onderzoeken, er spelenderwijze ordeningen in aanbrengen, verbanden leggen
tussen verschillende ervaringen in de natuur en de bekomen ervaringen representeren,
twee dingen kwalitatief vergelijken (volgens kleurschakering, geluidssterkte, levensduur, hardheid,
lengte, gewicht, oppervlakte, inhoud en volume, tijdsduur, temperatuur, snelheid...,) en de
vergelijking verwoorden met termen als: donkerder, luider, langer, groter, kleiner, even ver, lichter,
even groot, later, kortst, kouder, even vlug ...
Na de herfstvakantie loopt het thema herfst verder, met accenten op bladeren, bomen, herfstkleuren.
Op maandag 5 november maken we een herfstwandeling samen met de klas van juf Ilse en juf Christiane. We vragen jullie om de kinderen die dag met laarzen naar school te sturen.
Niet vergeten dus!
Vriendelijke groeten
juf Anneleen en juf Dominique
Na veel geduld (technische problemen) ben ik eindelijk met de klasblog kunnen starten.
Regelmatig zullen juf Anneleen en ik foto's van onze activiteiten publiceren.
Voor de herfstvakantie kwamen volgende thema's aan bod:
- ik zie mijn vrienden weer (2 weken)
hoofddoelen: zich emotioneel goed voelen, taal: ervaringen verwoorden, visuele boodschappen
interpreteren en er gepast op reageren, zich als persoon present stellen, samenwerken, regels en
afspraken naleven en waarderen
- mijn zintuigen (ruiken, tasten)
hoofddoelen: intens voelen, intens ruiken, intensief gebruik maken van alle zintuigen
(dat houdt hier in: geconcentreerd betasten, ruiken)- het ziekenhuis
hoofddoelen: uitkijken en opkijken naar mensen die goed doen, kleinere en minder duidelijk
beleefde lichaamsdelen (navel, schouders, nagels ...) aanvoelen, kennismaken met sociale kennis
door actief ervaringen op te doen
- kermis in ons dorp
hoofddoelen: afstand als spelidee en regel in het spel integreren (bijvoorbeeld van op een afstand
kunnen mikken), bereid zijn om bij het kiezen rekening te houden met beperkende regels of
afspraken en om waar nodig de eigen voorkeur uit te stellen of opzij te zetten, op voorhand
voorspellen wat leuk of niet leuk is aan een activiteit en wat er fout kan lopen of makkelijk fout zal
gaan, hoeveelheden vergelijken en ordenen, tellen tot 10 om een aantal te bepalen (resultatief
tellen)
- herfst (vruchten, dieren)
hoofddoelen: sorteren rekening houdend met één minder opvallend gemeenschappelijk kenmerk, de
aanwezigheid van planten en dieren in de omgeving als aangenaam ervaren, de natuur
nauwkeuriger onderzoeken, er spelenderwijze ordeningen in aanbrengen, verbanden leggen
tussen verschillende ervaringen in de natuur en de bekomen ervaringen representeren,
twee dingen kwalitatief vergelijken (volgens kleurschakering, geluidssterkte, levensduur, hardheid,
lengte, gewicht, oppervlakte, inhoud en volume, tijdsduur, temperatuur, snelheid...,) en de
vergelijking verwoorden met termen als: donkerder, luider, langer, groter, kleiner, even ver, lichter,
even groot, later, kortst, kouder, even vlug ...
Na de herfstvakantie loopt het thema herfst verder, met accenten op bladeren, bomen, herfstkleuren.
Op maandag 5 november maken we een herfstwandeling samen met de klas van juf Ilse en juf Christiane. We vragen jullie om de kinderen die dag met laarzen naar school te sturen.
Niet vergeten dus!
Vriendelijke groeten
juf Anneleen en juf Dominique
Reacties
Een reactie posten